En ole kovinkaan tottunut tanssitaiteen seuraaja, mutta olen
vähitellen tullut imaistuksi siihen. Ensin se lähti viattomasti musikaalien
tanssikohtauksista, jotka saivat kiinnostumaan siitä, miten tunnetta ja
tapahtumia voi ilmaista myös tanssilla ja muulla liikkeellä. Sitten Helsinkiin
muutettuani kävin muutamassa ilmaistapahtumassa (mm. Taiteiden yö) joissa
pääsin näkemään Kansallisbaletin tanssijoita. Tykästyin näkemääni: kaunista
liikettä ja eloisaa, monipuolista tanssia. Viime vuonna sitten sain itseni
vihdoin esitykseen: ensin Kaunottareen ja Hirviöön syksyllä, sitten joulukuussa
Pähkinänsärkijään, josta tykkäsin niin paljon että menin toistekin (halvoille
paikoille). Olen sen jälkeen ollut myyty: Kansallisbaletissa on huikean hyviä
tanssijoita, jotka eivät vain tanssi taitavasti, vaan myös ilmaisevat
liikkeellään paljon tunnetta ja tarinaa, ja siellä tehdään ihanan draamallisia
ja näyttäviä produktioita. Ainakin näiden kokemusteni perusteella.
Mutta nykytanssia en ollut vielä nähnyt muutaman
ilmaisesityksissä olleen numeron lisäksi. Liikkeen legendat -esitys sai sitten
minut ostamaan lipun ensimmäiseen koko illan esitykseen. Arvelin että
turvallisinta on aloittaa tuollaisesta, jossa on neljän eri koreografin
esityksiä, niin todennäköisesti ainakin jokin niistä kolahtaa.
Ja kyllä tämä kokonaisuus vain kolahtikin! Joistakin
esityksistä tykkäsin enemmän kuin toisista (ja yhdestä erityisen paljon
enemmän) mutta kokonaisuus oli oikein mainio. Suosittelen lämpimästi!
Episode 31. Kuva: Sakari Viika. |
Ensimmäinen esitys oli Alexander Ekmanin Episode 31. En ehkä
ihan kokenut että täysin "ymmärsin", mutta sen seuraaminen oli
hauskaa. Erityisesti huvitti alussa ollut video, jossa kerrottiin esityksen
treenaamisesta ja siitä, kuinka tanssijat kävivät tekemässä sen koreografioita
julkisilla paikoilla. Varsinkin Helsingissä itse asuvana oli hulppeaa nähdä
videoita siitä, kuinka tavallisilla jokapäiväisen elämän paikoilla, kuten
asematunnelissa, väki alkaa yhtäkkiä vetää nykytanssikoreografiaa, ja muut
katsovat ihmeissään. Harmittelin etten itse osunut yhteenkään paikalle!
Mutta itse esityskin oli viihdyttävä, energinen, eloisa ja
vähän outo. Hauska tapa aloittaa ilta. En muista siitä kovin paljon muita
yksityiskohtia kuin Desislava Stoevan tanssijattaren ja Jani Talon hitaasti
hitaasti kävelevän miehen, sekä sen että kaikilla oli viikset ja puvustus
jännästi teki hankalaksi erottaa, kuka oli mies ja kuka nainen. On kiva kun
totuttuja kuvioita hämmennetään. Tanssiminen oli hienoa katsottavaa, vaikka en
paljon muuta osaakaan sanoa. Nautin esityksestä.
Little Monsters (Eun-Ji Ha ja Ruan Crighton). Kuva: Sakari Viika |
Illan toinen esitys, Demis Voipinin Little Monsters, oli
toiseksi suurin suosikkini. Se kuvasi kolmen Elvis-kappaleen musiikin tahtiin
erään pariskunnan vaiheita. Ruan Crightonin esittämän nuoren miehen ja Eun
Ji-Ha'n esittämän nuoren naisen suhde eteni ensirakkaudesta ja kiihkeästä
läheisyydestä ristiriitoihin ja eroon. Lavalla nähtiin vain nämä kaksi, kaikki
oli hyvin yksinkertaista ja huomio keskittyi täysin hahmoihin ja heidän
kiihkeisiin, paljaisiin tunteisiinsa. Teos oli kaunis, tunteikas ja riipaiseva,
tanssijoiden liikkeet yhdessä ja erikseen tuntuivat hyvin intiimeiltä ja
läheisiltä. Kokemus oli voimakas.
Molemmat tanssivat upeasti. Eun Ji-Ha'n tiesin jo ennestään
henkeäsalpaavaksi tanssijaksi, ja oli hienoa nähdä häneltä nykytanssissa hyvin
toisenlaista ilmaisua kuin Pähkinänsärkijän Klaarana. Tämä oli ensi kerta kun
näin enemmän Ruan Crightonista. Pähkinänsärkijän Pekkana hän jäi minulle vähän
kaiken muun varjoon, vaikka silloinkin oli hyvä. Mutta nyt hän teki suuren
vaikutuksen. Tykkäsin myös kohtauksen puvustuksesta. Niukat ja hillityn väriset
vaatteet tekivät kohtauksesta intiimin ja paljaan tuntuisen, mikään ei kätkenyt
henkilöiden tunteita. Ja onhan tanssijan vartalo nyt myös mielettömän kaunis
tuolla tavoin.
Carolyn Carlsonin If to leave is to remember jäi minulle ehkä kaikkein
epäselvimmäksi illan numeroista. Oli siinä kyllä joitain hienoja kohtia ja
ihastelin siinäkin Ruan Crightonin esiintymistä. Teoksessa oli kauniita ja
intensiivisiä hetkiä, mutta kokonaisuudessaan minulle jäi sellainen "en
ymmärtänyt"-olo. Itse tykkään kokea tanssin ennen kaikkea tunteen ja
fyysisyyden kautta, ja nyt tuntui, että tuota olisi pitänyt älyllisesti tulkita
tavalla, jota en osannut. Tanssijat olivat taitavia, mutta muutamaa hetkeä
lukuun ottamatta kokemus jäi minulle ulkokohtaiseksi. Musiikki oli vaikuttavaa.
Illan suurin kohokohta oli minulle (ja selvästi muullekin
yleisölle) Jorma Uotisen Jord, joka oli säästetty viimeiseksi. Se tuli
hiljattain myös HSTV:ltä livestreamina, ja sen katsominen siitä uudestaan
saikin minut kirjoittamaan tämän bloggauksen. Tallenne on nähtävissä Oopperan& Baletin nettisivuilta, kannattaa katsoa vaikka tietysti lavakokemus onkin
huikeampi.
Jord. Kuva: Sakari Viika. |
En ole aikaisemmin tainnut nähdä mitään Uotisen
koreografioita, vaikka hän on tunnettu nimi. Nyt kyllä ymmärrän, miksi hän on
niin tunnettu. Heti kun teos alkoi, Apocalyptican musiikki alkoi soida ja
miehet alkoivat liikkua lavan punaisessa hiekassa, tunsin että näen jotain
aivan erityistä. Koko esityksen ajan nojauduin kohti lavaa keskittymättä
mihinkään muuhun kuin siihen, mitä siellä tanssittiin. Se aiheutti järisyttävän
sisäisen kokemuksen, vaikka jälkeenpäin en juuri osannut kuvata, mitä olin
nähnyt.
Livestreamin katsominen jälkeenpäin helpottaa vähän Jordin kuvailemista,
mutta nyt kuvaukseeni ja tulkintoihini sekoittuu se, mitä Uotinen ja Greve sekä
toimittajat ennen Jord-esitystä siitä kertoivat. Se toisaalta avasi minulle,
mitä olin tuntenut ja miksi pidin näkemästäni niin paljon. Yritän nyt kyetä
kertomaan jotain, joka on sekoitus itse esityksen sekä haastattelujen
herättämiä ajatuksia. Jord kuvastaa jotain ajatonta aikaa, jolloin oltiin vielä
lähellä maata ja lähellä toista ihmistä, lähellä sekä omaa voimaa että omaa
haavoittuvuutta ja heikkoutta itse suurempien voimien edessä. Siinä on jotain
perustavanlaatuista ihmisyyttä, jossa vuoroin möyritään vaikeakulkuisessa
maassa, vuoroin tunnetaan vahva maa jalkojen alla ja uskalletaan liikkua ja
lentää, kannetaan ja ollaan kannettavana, annetaan hiekan valua oman kehon
ylle.
Naisena en muuten yhtään tuntenut olevani tuosta ihmisyydestä
mitenkään ulos suljettu siksi, että lavalla oli vain miehiä. Tuntui, että kun
kaikki tanssijat olivat miehiä, heidän ei tarvinnut esittää pelkästään miehistä
osaa vaan silkkaa ihmisen osaa. En tiedä, mitä on ajateltu, mutta niin minä sen
koin.
Jord (Antti Keinänen, Ilja Bolotov). Kuva: Sakari Viika |
Välillä kaikki 12 tanssijaa yksinkertaisissa kilteissään tanssivat yhdessä, välillä taas huomio kiinnittyi muutamaan. Pidin kolmen
tanssijan trion (Christopher Warhuus, Atte Kilpinen, Kamill Ariston Chudoba) tunnelmasta, vaikka valaistus olikin lajia "ei
migreenipotilaille tai epilepsiaa sairastaville". Mutta kaikkein suurimman vaikutuksen minuun teki Ilja
Bolotovin ja Antti Keinäsen duetto. Samaan aikaan myös Giuseppe Martino ja
Gabriel Davidsson tanssivat duettoa, mutta oli koreografia tehty niin, että
huomio kiinnittyi eniten Bolotoviin ja Keinäseen. Ilja Bolotov on jo nyt
ehtinyt muodostua yhdeksi suosikeistani Kansallisbaletissa. Hänessä on jotain
upean ilmaisuvoimaista. Mutta myös Keinänen oli vaikuttava, ja heidän yhteinen
koreografiansa oli riipaisevan kaunis ja vahva. En pysty sanoilla ilmaisemaan,
miten se minuun vaikutti, mutta olen harvoin nähnyt mitään yhtä upeaa.
Pelkästään sen takia esitystä olisi kannattanut tulla katsomaan.
Myös Martinon
ja Davidssonin duetointi oli hienoa ja he saivat omat kauniit hetkensä, vaikka
katsoinkin enemmän Bolotovia ja Keinästä. Ja koko 12 miehen esiintyjäkaarti ansaitsi
suuret suosionosoituksensa, upeasti he tanssivat ja tekivät yhdessä mahdolliseksi
tuntea tuon teoksen voiman.
Tästä eteenpäin tulen kyllä katsomaan muitakin Jorma Uotisen
koreografioita. Ja nykytanssia ylipäätään. Kansallisbaletti on tehnyt minuun
tällä kaudella suuren vaikutuksen!
Tanssia voi varmasti arvioida hedelmillä siinä missä
teatteriakin, ja Liikkeen legendat on luonnollisesti melkoinen hedelmäsalaatti.
Episode 37 ainakin on raikas viinirypäle, Little Monsters taas kirpeänsuloinen
karpalo, mutta If to leave is to remember ei minulla nyt asetu selvästi
miksikään hedelmäksi. Jord sen sijaan on tymäkkä, tuhti ja maukas ananas, joka
kruunaa tämän herkun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti