Siiri Enoranta: Surunhauras, lasinterävä
Julkaisuvuosi: 2015
Kustantaja: WSOY
Mistä sain: oma hylly (joululahja)
Kirja ja lasiesine (kuvaaja:) |
Minulla oli pitkään ennakkoluuloja suomalaista
kirjallisuutta, ja etenkin suomalaista fantasiaa kohtaan, mutta onneksi olen
alkanut päättäväisesti pyrkiä niistä eroon ja kokeilla jos jonkinlaista
kotimaan kirjallisuutta, jotta löytäisin sitä mistä itse pidän. Sillä olen
löytänyt joitain upeita helmiä, kuten Siiri Enorannan. Hänen dystopiaa ja
fantasiaa yhdistelevä
Nokkosvallankumouksensa koukutti minut viime vuonna, ja niinpä halusin
lukea myös hänen uusimman kirjansa, Surunhauras,
lasinterävä. Tämä on puhdasta omalaatuista fantasiaa, tyyliltään ja
maailmaltaan viipyilevämpi ja kauniimpi kuin rosoinen Nokkosvallankumous, mutta yhtä lailla pureutuu kielellään,
henkilöillään ja tarinallaan syvälle kipeisiin tunteisiin ja perimmäisiin
voimiin ihmiselämässä. Nokkosvallankumouksen
tapaan tämä on luokiteltu nuortenkirjaksi, mutta antaa yhtä paljon
pureskeltavaa ja nautittavaa aikuisille.
Sidrineian niemimaata hallitsee yksinvaltaisesti lumoava 16-vuotias
prinsessa, Sarastuksen lasinkirkas Sadeia. Hän kerää luokseen ihanimmat ja
taitavimmin lasia käsittelevät neidot lasittarikseen, sillä lasinpuhallus on
taidoista jaloin, ja selvää on, että valta ja arvostus voivat tulla vain
naisten osaksi. Ihaninkaan lasitar ei silti voi käskeä tai arvostella itseään
Sadeiaa, joka hallitsee kaikkea ja kaikkia eikä päästä ketään lähelleen, ei
sitäkään joka häntä eniten rakastaa.
Toisaalla Surukauriin saarilla elää yksinkertaista mutta
pääpiirteittäin onnellista elämää Surukauriin kansa, joiden maailma on
häkellyttävän tasa-arvoinen. Ei yksikään ihminen eikä kumpikaan sukupuoli ole
toisia ylempi, ja jokaisen tulee hallita itseään. Surukauriin kansan jäsenet
oppivat jo varhain valmistautumaan heidän osakseen elämässä lankeavaan
surutaakkaan, jonka näyttää heille kunkin kuusivuotispäivänä vieraileva
surukauris.
Kuten arvata saattaa, lopulta näiden valtakuntien kansojen
tiet etäisyydestä huolimatta risteävät, eikä mikään mene kenenkään
suunnitelmien ja aikomusten mukaan.
Surunhauras,
lasinterävä on lumoava kirja. Se on kaunis ja syvällinen yhtä aikaa,
monitahoinen ja hienovarainen kuin lasiesine, voimakas ja hauras. Sen lukeminen
eteni minulla hieman oudosti. Luin alun innostuneesti, mutta sitten pitkäksi
aikaa lukeminen hyytyi ja luin sitä hyvin hitaasti. Periaatteessa nautin aina
kuin luin, mutta en usein saanut tartuttua siihen. Sitten pääsiäislomalla luin
sen puolivälistä loppuun parissa päivässä ja nautin sen lukemisesta valtaisasti.
En ole varma, minkä verran tämä johtuu omasta tilanteestani, minkä verran itse
kirjasta. Luulen, että alkupuoliskon jälkimmäinen osa oli ehkä hieman raskas,
siinä tuntui olevan paljon surua ja vähän kirkkautta, hieman liikaa
viipyilevyyttä, liian painavia kappaleita. Sitten puolivälissä tarina sai uusia
käänteitä, jotka alkoivat vetää sitä kunnolla eteenpäin, ja toivat mukaan surun
ohella myös kaivattua valoa.
Mutta jonkin verran johtui varmaan myös omasta
tilanteestani. En ensinnäkään ehtinyt kunnolla lukea pitkiä aikoja, ja tämä
kirja ei sovi luettavaksi muutama sivu kerrallaan, sillä silloin siihen ei ehdi
päästä sisälle. Toisaalta olin mielialaltani välillä aika maassa enkä kestänyt
tämäntyyppistä tarinaa joka tuntui vievän mieleni vielä alemmas. Tai sitten
olin (yleensä HKT:n Vampyyrien tanssi -musikaalin jäljiltä) niin lennokkaissa
ja iloisissa tunnelmissa, ettei näin viipyilevä ja tummasävyinen tarina
tuntunut oikealta. Nyt pääsiäislomalla ehdin keskittyä kirjaan, ja mielessäni
oli rauhallinen alkukevään tunnelma, johon tämä kirja sopi hyvin.
Enorannan kieli on kaunista, omaperäistä mutta ei yleensä liian vaikeaselkoista. Joskus on sellaisia
sanankäänteitä, jotka tuntuvat siltä että nyt on yritetty olla taiteellisia,
mutta enimmäkseen lauseet vain ovat aidosti taidokkaita ja tunnelmallisia. Hän osaa kutoa sanoihin paljon maailmansa lumousta, hahmojensa luonnetta ja
tunteita sekä viisautta, joka ei tunnu päällekäyvältä tai
itsetarkoitukselliselta. Hänen kirjoittamisensa on vieläpä kehittynyt upeasta
Nokkosvallankumouksesta: siinä on nyt entistä enemmän sävyjä, ja eri
näkökulmahenkilöiden kieli erottuu toisistaan paremmin.
Pidin henkilöistä. Kukin on monitahoinen, mutkikas ja
hienosyinen, jokaisessa on paljon enemmän kuin ensivilkaisulla näyttää, kukin
kasvaa omalla tavallaan ja yllättää sekä muut että itsensä. Suosikeikseni
nousivat lasitar Mereia/Kurkuma, joka kasvaa Sadeian alistuvasta suosikista
vaikuttavaksi lujatahtoiseksi neidoksi, sekä Uli, herkkä ja liian suurta
taakkaa kantava poikalapsi Surukauriin saarelta. Mutta jokainen hahmo kiehtoi,
voiman ja surun välillä tasapainotteleva Linania, huilunsoittaja Aspor,
lasinterävä Sadeia, tervettä järkeä välillä kovin yksinään edustava Beanna ja monet
muut.
Romaanin maailma on kiehtova. Sidrineia muistuttaa
sivistyneisyydessään ja edistyneisyydessään osittain omaa länsimaista
maailmaamme, mutta ehkä enemmän historian menneitä suurvaltoja, Rooman
imperiumista viktoriaaniseen Englantiin, koska tekniikka ei kuitenkaan ole niin
kehittynyttä kuin täällä. Mutta historiassa perinteisesti vallinnut
patriarkaatti ja heteronormatiivisuus on käännetty ympäri: täällä
vallitsevatkin naiset, ja naisten väliset rakkaussuhteet ovat ainoat
hyväksytyt, miehet kelpaavat lähinnä siitosoriiksi. Ja tietenkin siitä seuraa
ihan samoja ongelmia, vain toisin päin. Enoranta on kiehtovasti luonut
yhteiskunnan, jossa naisia ja naisellisia piirteitä arvostetaan yli kaiken.
Maailma onkin tietyllä tavalla kauniimpi kuin mikään tuntemamme, mutta ongelmat
miesten sortamisessa ovat samat kuin miesvaltaisen yhteiskunnan naisten
sorrossa, ja diktatuuria se on kauniin ja taiteellisen tytönkin diktatuuri.
Sidrineian vastakohdaksi asettuu primitiivinen mutta
tasa-arvoinen ja vapaa Surukauriin saarten yhteiskunta, jossa asukkaita
rajoittavat ainoastaan heidän omat uskomuksensa. Tarina käsittelee sekä
hahmojensa että näiden kahden eri yhteiskunnan kautta valtaa. Linania kiteyttää
suhtautumistapojen erot eräässä kohdassa: "Sadeia
ja hänen alamaisensa olivat jatkuvasti huolissaan siitä, kenellä oli eniten
valtaa, kuka sai määrätä toista. Vaikka Lin mielestä oli itsestään selvää, että
jokaisen tuli määrätä itseään."
Hahmoilla on kaikilla omat surunsa ja kipunsa, joita he
tarinan aikana eri tavoin setvivät, tai oppivat edes tunnustamaan. Heidän
tarinansa koskettivat. Ja siellä on myös paljon rakkautta. Sisarusten välistä
rakkautta, ystävien välistä rakkautta ja muutakin, joista minua erityisesti kosketti
ihanan Mereian ja erään toisen rakkaus.
Tämän kirjan myötä viimeistään olen päättänyt seurata
jatkossakin Enorannan tuotantoa, sellainen kirjoittajahelmi tässä on. Ja
loppuarviona sitten... Olen sitä mieltä, että vaikka esittävää taidetta voikin
arvioida hedelmillä, kirjoille sopii arviointikeinoksi paremmin tee. Tämä kirja
oli jotain hyvää valkoista tai vihreää teetä, joka on maustettu hienovaraisesti
kukilla ja jollain vähän kirpakalla.
Loistava ja ihanan perusteellinen arvio tästä teoksesta. Surunhauras on tämän vuoden parhaita lukukokemuksia minulle juuri monipuolisuuutensa ja luomansa tunnelman vuoksi, sitä ei tosiaankaan voinut lukea vain muutamaa sivua kerrallaan vaan siihen piti uppoutua. Henkilöistä minulle on jäänyt hieman itseäni yllättäen parhaiten mieleen herkkä Uli taakkoineen päivineen ja lasinkirkas Sadeia kaikkine epävarmuuksineen.
VastaaPoistaTee sopii kirjojen arviointiin oivallisesti! Itse tosin olen niin tiettyihin laatuihin sitoutunut että oma kokemusskaalani ei ehkä riitä sellaiseen, mutta tämä kuvailemasi valkoinen tee, sen voi kyllä maistaa tässä kirjassa!
Jostain syystä en huomannutkaan saaneeni kommentin, siksi vastaan vasta nyt! Mutta tämä oli tosiaan harvinaisen upea lukukokemus. Ja Uli oli tosiaan ihana, ja tykkäsin Sadeian moniulotteisuudesta. Aluksi vaikutti niin ärsyttävältä joskin hurmaavalta hahmolta, mutta oli sitten paljon enemmän...
Poista