Kaikkeen se johtaakin, kun innostuu jostakusta
näyttelijästä ja haluaa nähdä lisää tämän työtä. Tykästyin Miiko Toiviaisen näyttelemiseen Alfredina Vampyyrien
tanssissa valtaisasti, ja kun satunnainen googlailu paljasti minulle,
että hän on huhtikuussa 2016 mukana Teatterikorkeakoululla esitettävässä
improvisoidussa näytelmässä, en paljon harkinnut menisinkö katsomaan vai en.
Tämä oli parillakin tavalla uusi aluevaltaus minulle
teatterikatsojana. En ole tainnut ikinä ennen nähdä kokoillan improa, vain
jotain pieniä huvitusjuttuja lähinnä tv:ssä. Olen myös sen verran tuore
helsinkiläinen, etten ollut tullut vielä ajatelleeksi, että hei,
Teatterikorkeakoulullakin saattaapi olla näytelmiä katsottavaksi, kun ne kerta
teatterin tekemistä siellä opiskelevat. Ensimmäistä kertaa sinne menin, ja hieno
kokemus oli.
Näytelmä kulki nimellä "Ihminen välissä", mutta
oli joka kerta eri esitys eri nimellä, improsta kun on kyse. Kävin katsomassa
sen ensi kerran 21.4. eli ensi-illan jälkeisenä iltana, ja innostuin niin että
menin vielä uudestaan viimeiseen esitykseen 29.4. Siinä välissä oli vähän
turhan kiireistä muiden asioiden kanssa... Minähän nyt muutenkin saatan käydä
katsomassa asioita monta kertaa (ks. Vampyyrien tanssi), mutta tässä ei edes
käy niin että tuntisi jutun jo ennestään. Esitys on joka kerta uusi, niin
yleisölle kuin näyttelijöillekin.
Tässä otettiin aluksi yleisöltä ideoita näytelmän nimeksi,
saatettiin ottaa yleisön esityksistä myös tapahtumapaikka tai esine, joka esityksessä
olisi. Sitten aloitettiin improilu, ensin jotkut tekivät ensimmäisen kohtauksen,
sitten toiset toisen kohtauksen eri hahmoilla ja eri tunnelmissa, ja siitä
alettiin keriä tarinaa eteenpäin ja katsoa mitä tapahtuu. Lavasteita ei ollut,
muutama tuoli vain lavalla, näyttelijät olivat siviilivaatteissa ja useimmat
esittivät useaa roolia saman esityksen aikana. Improvisoimassa olivat TeaKin
näyttelijäopiskelijat Paavo Kinnunen, Joonas Kääriäinen, Mari Naumala, Sohvi
Roininen, Sonja Salminen ja Miiko Toiviainen. Ohjauksesta ja valoista vastasi Anniina
Veijalainen ja upeaa, vahvatunnelmaista musiikkia improili vieraileva muusikko Hannu
Risku.
21.4. esityksen nimeksi valikoitui "Sirpaleet". Se
alkoi kolmesta ikkunanpesijästä (Toiviainen, Salminen ja Roininen), jotka
katselivat haaveellisena pesemistään ikkunoista sisään rouva Timosen hienoon
taloon. He uskaltautuivat sisälle ja löysivät hämmentyneinä lipaston, jonka
laatikot olivat täynnä sirpaleita. Toisaalla taas elokuvaohjaaja (Kääriäinen)
ja diiva (Naumala) kuvasivat elokuvaa, josta ei sitten tullut mikään suuri
menestys. Seurasi puutarhajuhlat, joissa lauluesitys (Salminen ja Toiviainen)
innoitti ohjaaja Pettersonin antamaan Salmisen ikkunanpesijä Helmille
elokuvaroolin. Siitäkös hänen ikkunanpesijöiksi jääville kavereilleen Saaralle
ja Jarkolle kateus iski, ja heidän kommenttinsa alkoivat nakertaa Helmin
itsetuntoa samalla, kun äkillinen julkisuus ja menestys pistivät päätä
pyörälle. Naumasen esittämän diivan ura taas lähti syöksykierteeseen.
Hulppean talon asukkaat rouva ja herra Timonen (Roininen ja Kinnunen)
palkkasivat visionäärisen puutarhuri-arkkitehdin Jaakobin (Toiviainen)
suunnittelemaan heille hulppean puutarhan kirahvipensaineen ja patsaineen.
Kummasti vain alkoi rouvan ja puutarhasuunnittelijan välille
kehittyä kiehtovaa jännitettä. Elämäänsä ahdistuneen rouva Timosen
astioidenrikkomissessiot myös paljastuivat syyksi lipastonlaatikoita
täyttäneisiin sirpaleisiin.
Toinen näytös sai lisäkierroksia, kun Helmi kuuli
hautausmaan patsaissa elämästään taakse jääneiden ihmisten ääniä ja alkoi
seota. Näytöksessä nähtiin mm. vähintäänkin erikoinen pariterapiasessio, joka
päätyi koko porukan esittämään hulppeaan Huono mies -tangoon. Lopulta
tapahtumat johtivat kiehtovan vakaviin tunnelmiin, kun lepokotiin päätyvä Helmi
löysi sielulleen rauhan. Vierailulle tulevat kaverit Jarkko ja Saara olivat
vielä siinäkin vaiheessa katkeria ja kiusaavia, mutta alkoivat nähdä Helmin
muutosta seuratessaan asiat toisin. Toinen näytös päättyikin sangen seesteisiin
ja herkkiin tunnelmiin, etenkin kun rouva Timosen ja Jaakobin romanssikin sai onnellisen
(suorastaan höttöisen) lopun.
Olin sangen vaikuttunut siitä, miten kokonaiselta esitys
tuntui. Toki joitain irtonaisia pätkiä jäi ja jotkin kohtaukset menivät
höpsömpään suuntaan kuin käsikirjoitetussa jutussa olisi varmaan käynyt, sillä
hetkessä keksityt ideat välillä ovat vähän outoja. Mutta tarina oli selkeä kokonaisuus,
hahmot kehittyivät ja sirpaleetkin kulkivat teoksen läpi niin konkreettisesti
kuin temaattisesti. Monesti näyttelijät osasivat juuri oikealla hetkellä
muuttaa kohtauksen sävyä, puheenaihetta tms. niin että draaman jännite säilyi.
Olin myös positiivisesti yllättynyt siitä, miten
draamallinen esityksestä tuli ja miten tunteellisesti aitoja, koskettavia
sävyjä siinä hetkittäin oli, vaikka toki komiikkaa ja absurdeja ideoitakin
riitti. Minua hämmensi, että osa yleisöstä nauroi ihan kaikelle, myös
mielestäni sangen vakaville kohtauksille. Voi olla, että tuollaisessa
opiskelijaproduktiossa moni yleisössä oli esiintyjien tuttuja, joten ties mitä
sisäpiirin huvittavuuksia siellä oli. Mutta tuntuu vähän myös, että jotkut
odottavat impron automaattisesti olevan hassua. Joten heti jos lavalla tapahtuu
jotain erikoista tai intensiivistä, se nähdään huumorin eikä draaman kautta.
Pidän toki myös komiikasta, mutta pidin erityisesti siitä, että tässä ei jääty
vain siihen, vaan komedia ja draama kietoutuivat yhteen ja esityksessä oli paljon
muutakin sisältöä kuin huvittaminen.
Esittäjissä oli jonkin verran eroja siinä, että jotkut
vetivät juttua koomisempaan ja liioittelevampaan suuntaan, osat taas
dramaattisempaan ja hienovaraisempaan suuntaan. Etenkin Miiko Toiviaiselta tuli
paljon tätä jälkimmäistä, ja olinkin esityksen jäljiltä entistä vaikuttuneempi
hänen näyttelijänkyvyistään. Myös Sonja Salminen ja Sohvi Roininen miellyttivät
erityisen paljon tässä esityksessä.
Jälkimmäisenä näkemäni perjantain 29.4. esitys oli viimeinen, ja siihen näytelmän
nimeksi valikoitui kohtalokkaan shakespearelaiselta kuulostava "Lopussa
kaikki kuolee". No, itse esitys ei ehkä ollut varsinaisesti
shakespearelainen, mutta jänniä sävyjä siinä oli kumminkin. (Oli muuten kiva
yksityiskohta, että esityksen nimiä haettiin kysymällä ihmisiltä lempikirjoja.
En itse keksinyt siihen hätään, mikä on lempikirjani, koska vaihtoehtoja oli liian
paljon, joten pysyin hiljaa. On kyllä hauska spekuloida jälkeenpäin, mitä olisi tullut, jos
esityksen nimi olisi kehitetty vaikka Pienen Runotytön tai Monte-Criston
kreivin pohjalta. Nyt nimi-idea lähti eräästä Agatha Christien dekkariklassikosta.)
Jos "Sirpaleet" pysyi sangen hyvin koossa, niin tämän
kanssa vähän vaihteli. Esityksessä oli yksi hyvinkin koskettava ja koherentti
draaman kaari, ja toinen taas meni loppua kohden yhä absurdimmaksi ja jätti
lähinnä hämmentyneen olon. Alkuvaiheessa nämä tarinat vielä tuntuivat siltä että
voisivat kohdata, mutta toisessa näytöksessä vain eriytyivät yhä kauemmas.
Olisin kaivannut loppuun jotain kokoavaa kohtausta. Muutenkin tietyssä kohtaa
toista näytöstä eräs pitkäksi venynyt, makaaberi kohtaus olisi minusta
kannattanut katkaista selvästi aiemmin – vaikka hyvähän se on näin jälkeenpäin
sanoa, kun ei itse tarvinnut olla keksimässä siinä hetkessä, mihin tarinaa
viedä. Yhtä kaikki esityksestä jäi paljon kiintoisaa pureskeltavaa. Nuokin
osat, jotka eivät minulle toimineet, antoivat mielenkiintoista ajateltavaa
draaman toimimisesta yleisesti.
Mutta se osa tarinasta, josta eniten nautin, kietoutui
vanhan Matti-ukin (Miiko Toiviainen vähän erilaisessa roolissa kuin mihin olen
tottunut!) ja hänen syvämietteisen, herkän pojantyttärensä Susannan (Sonja
Salminen) ympärille. Vanhainkodissa asuva Matti-ukki oli sitä mieltä, että
kuolee kohta ja tietää tarkan päivänkin. Hän keskusteli elämänfilosofisia rakkaan
Susannan kanssa, joka vei hänet tunturimajaan katsomaan hiihtäjiä ja varsin
hypnoottisia poroja. Näytelmän nimi "Lopussa kaikki kuolee" sai
hyvinkin filosofisia sävyjä siinä, miten lopussa me kaikki kuolemme, ja mitä
siitä pitäisi johtaa elämää varten. Heidän kohtauksensa olivat todella hienoja
ja koskettavia, ajatuksia herättäviäkin. Tämän pohdiskelun ohessa Susanna
yritti saada muuta elämäänsä kasaan, ajatteli elämän- ja kuolemanfilosofisia
asioita ja tuli välillä melkein mutta ei ihan miehensä Mikaelin (Kinnunen)
ymmärtämäksi.
Toisaalla taas Mikael oli jossain kiinteistövälitysfirmassa
se selvä pohjimmainen, jota muut aina halveksivat. Yllättäen firman työntekijät
(Kinnusen lisäksi Kääriäinen, Naumala ja Roininen) päätyivät vanhaan
porvoolaiseen linnaan, jota aikoivat entisöidä myytäväksi. Siellä meininki
muuttui aika goottilaiseksi, ja laulava sotilaspatsas (Toiviainen) ennusti
tuhoa, kun nelikko lähti tutkimaan löytämäänsä tunnelia. Olin havaitsevinani tässä
vaiheessa hämmentävän monta intertekstuaalista viittausta Vampyyrien tanssiin,
vaikka ehkä se johtuu siitäkin että näen sitä teosta tällä hetkellä kaikkialla,
eikä Toiviaisen läsnäolo nyt varsinaisesti niiden viitteiden näkemistä vähennä.
Toisessa näytöksessä tuli vielä vähän lisää toisaalla, kun Matti-ukki päätyi
juhlatarvikepuotiin ja hänelle myytiin Dracula-päähinettä ja viittaa...
Mutta niin, linnassa harhailevien kiinteistövälittäjien
tarina oli se osuus, joka alkoi lupaavasti, mutta meni toisessa näytöksessä
minun makuuni turhan absurdiksi ja makaaberiksi eikä enää oikein yhdistynyt
ensimmäisen näytöksen teemoihin tai toiseen juonikuvioon, ja jäi sisällöltään
ja merkitykseltään hämäräksi. Siinä oli hyvät ja toimivat hetkensä, mutta
tietyssä kohtaa olisin suonut, että hommaa olisi viety eri suuntaan. Se kuitenkin
lienee improilun riskejä, että aina ei hetkessä tule tehtyä toimivimpia
valintoja.
Susannan ja
Matti-ukin tarina sen sijaan sai hyvinkin koskettavan, kauniin ja
elämänläheisen päätöksen. Toisaalta Matti-ukin osalta ei pidä unohtaa toisen
näytöksen alun erinomaista suihkukohtausta, jossa Matti oli hoitajan (Roininen)
suihkutettavana ja paikalle tuli myös Kaarlo (Kinnunen) joka ei malttanut
odottaa vuoroaan. Nuo hahmot olivat niin elävästä elämästä – kuten ystäväni
totesi, vanhainkodeissa on juuri nuo tyypit, aina siellä on se yksi joka puhuu
elämänfilosofiaa, ja se yksi joka tulee vierelle ja tuijottaa ja haluaa samaa
mitä toisellakin on, on kyse sitten suihkusta tai mistä tahansa. Aina siellä
myös kaveri kuolee yllättäen ja toinen jää yksin, eikä muita enää ole.
Hautajaiskohtaus oli hyvin kaunista ja herkkää työtä Salmiselta ja
Toiviaiselta, kiitän.
Näiden esitysten perusteella olen ihan uudella tavalla
kiinnostunut improsta. Siinä on jotain kiehtovaa energiaa, joka syntyy varmaan siitä
että tarina kehittyy näyttelemisen hetkellä. Vaikka välillä tarina harhailee
tai meininki menee liian absurdiksi, välillä tulee myös todella hienoja
kohtauksia ja hahmoja. Kokemus muistutti minua kirjoittajana ns.
vapaakirjoittamisesta, jossa kirjoitan vain menemään ilman suunnitelmaa ja
ilman lupaa pysähtyä ajattelemaan. Siinä voi syntyä ties kuinka huikeita
juttuja, joita suunnitellusti en olisi keksinyt. On myös kiehtovaa nähdä
samojen näyttelijöiden eri iltoina esittävän aivan eri hahmoja ja tarinoita, ja
nähdä kuinka tyhjästä aloittaen voi luoda ties kuinka kiehtovia draaman kaaria
tai eläviä henkilöitä. Ja minkälaisista vihjeistä näyttelijät huomaavat, mitä
toinen on tekemässä ja tarttuvat siihen. Esineitä, huoneita, ikkunoita, ovia
jne. myös luotiin kivasti miimisin keinoin, vaikka vähän huvitti se, miten ihan kaikki ovet narisivat. Ihmiset
olivat myös kovin huolellisia niiden ovien avaamisessa ja sulkemisessa, en minä vain koskaan ovia noin tarkasti käsittele.
Tuumin, että Teatterikorkeakoulun esityksissä kannattaa
käydä jatkossakin, jos siellä tällaista lahjakkuutta ja kiintoisia esityksiä on
tarjolla. Kyllä näiden nuorten näyttelijöiden perusteella teatterimme
tulevaisuudessa on kaikenlaista kiinnostavaa luvassa. Erityisen voimakkaasti
esitykset vakuuttivat minut Miiko Toiviaisen näyttelemis- ja
improvisointitaidoista. Hänen näyttelijäntaidoistaan olin toki erittäin
vaikuttunut jo Vampyyrien tanssissa, mutta tässä sain vielä nähdä uusia puolia.
Hän myös tuntui vievän esityksiä siihen draamallisempaan suuntaan, joka minua
niin miellytti. Myös Sonja Salminen jäi voimakkaasti mieleen. Ja kyllä muutkin
positiivisen vaikutuksen tekivät. Improilu jos mikä on ryhmätyötä, eli koko
kuusikolle kiitokset kuuluvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti