Herättelen tässä blogiani kesäunilta. Eihän tämä kirjoitus
ole lainkaan myöhässä, näin näytelmän vasta kuukausi sitten ja yksi esityskin
on vielä jäljellä (huomenna 31.8. nimittäin)!
Kesäyön uni on yksi Shakespearen tunnetuimpia näytelmiä, ja
varmaan höpsöin. Olen alkuperäiseen näytelmätekstiin kovasti kiintynyt, ja
tähän mennessä olen nähnyt siitä yhden kamalan teatterisovituksen,
musikaaliversion ja Russell T. Daviesin käsikirjoittaman tv-sovituksen. Nyt
vuorossa oli Ryhmäteatterin Suomenlinnan kesäteatteriin tekemä tulkinta. Hyvän omatunnon linnakkeessa vietettiin kesäiltapäivää keijujen, rakkausjutuissaan
sekoilevien nuorten ja muun kummallisen väen parissa, ja hauskaa oli.
Kesäyön unen perustarina ei ole itsessään mikään
syvällisyyden huippu. Alkuasetelmassa neljä ateenalaista nuorta on ongelmissa
rakkaussuhteissaan: Lysander ja Demetrius tavoittelevat Hermiaa, joka haluaa
Lysanderin, mutta isäpä on sitä mieltä että tytön pitäisi valita Demetrius.
Demetriusta taas tavoittelee Hermian ystävätär Helena, jota Demetrius on
aikaisemmin heilastellut mutta sitten hylännyt.
Hermia ja Lysander karkaavat metsään, Helena jollain
omituisella logiikalla päättää paljastaa ystävättärensä juonen Demetriukselle
saadakseen ehkä hivenen suopeutta kun Demetrius juoksee vastahakoisen Hermian
perään, ja niin kaikki ovat metsässä valmiina sekoiluille. Niistä vastaavat
metsässä elävät keijut ja etenkin keijujen kuningas Oberonia palveleva maahinen
Puck. Oberon ja hänen kuningattarensa Titania ovat riitaantuneet, Oberonilla on
oiva kostokeino vaimolleen, ja sitä hän päättää käyttää myös oikaistakseen
ihmisnuorten lemmenasiat. Mutta Puck vähän sotkee asioita...
Samassa metsässä
tietysti harjoittelee vieläpä ateenalaisten työläisten teatteriseurue, jota
kirjoittaessaan Shakespeare (itsekin näyttelijä) on varmaan huvitellut
laittamalla heihin kaikki pahimmat huonojen amatööriseurueiden kliseet. Pollein
ja suulain heistä, Perä, saa kunnian esittää pääroolia myös Titanian
opetusoperaatiossa, kun Puck tekee mieheen hienoisia muutoksia ja pistää sitten
Titanian rakastumaan lopputuloksena olevaan kuvatukseen. Mutta toki kaikki saadaan lopulta päättymään hyvin, tai jotain sinne päin.
Ryhmäteatterin sovitus oli oikeastaan perinteisin tähän
mennessä näkemäni, vaikka siinä omat mausteensa olikin. Osittain sukupuolineutraalin
roolituksen lisäksi siinä ei ollut mitään kovin yllättäviä ratkaisuja, mutta
sinänsä toimiva ja viihdyttävä paketti siinä oli saatu aikaan, ja näytelmän
kauneus ja outous tulivat esille.
Minua kuitenkin harmitti se, että ohjauksessa oli niin
paljon tyypillisen suomalaisen kesäteatterin kohkaamista ja ylinäyttelemistä.
Tämä häiritsi etenkin neljän nuoren (Hermia, Lysander, Helena ja Demetrius)
kohtauksissa. Heistä ainoastaan Demetriusta näyttelevä TeaKin Henri Tuominen oli
roolissaan luonteva, yksityiskohtainen ja eloisa, ja ilmaisi itseään sangen luonnollisesti
– yli meni (sopivalla tavalla) vain niissä kohdissa joissa meininki on ihan
käsikirjoituksen puolestakin hullua ja kaiken kuuluikin olla liioiteltua ja
päätöntä.
Muut nuoret harrastivat jatkuvasti huutamista, massiivista
elehtimistä ja täysin ylinäyteltyjä repliikkejä, joista oli aitous kaukana.
Helenaa näytellyt Pyry Äikää onneksi murtautui säännöllisesti tästä ulos ja
onnistui olemaan ajoittain oikein herttainen ja aito, vaikka välillä se
peittyikin kohkaamiseen. Hermiaa näyttelevä Anna-Riikka Rajanen taas oli alusta
loppuun vain täysin rasittava ja epäaito, eikä Noora Dadu Lysanderina
vakuuttanut minua paljon enempää. Tämä on sääli, sillä ainakin Rajasesta olen
pitänyt aiemmissa rooleissa, ja oletan että muutkin ihan osaavat näytellä,
tässä sille vain jotenkin ei annettu tilaa. En oikein ymmärrä sitä, miksei
komediassa näyttelemisen kuuluisi olla luontevaa, miksi älyttömän kohkaamisen
uskotaan olevan niin hauskaa.
Olisi toiminut paremmin, jos nuoret olisivat teoksen
alkuvaiheessa olleet suht luontevia, ja liioitteluun olisi menty vasta niissä
kohtauksissa joissa tapahtumatkin ovat täysin älyttömät. Siinä vaiheessa, kun
nuorten lemmensotkut ovat sekopäisimmillään, ohjaus toimi hyvin: tempo oli
mainio eikä ylinäytteleminen ehtinyt haitata, koska hahmoillakin meni siinä
vaiheessa niin yli. Mutta se olisi toiminut paremmin, jos aikaisemmin olisi
ollut luontevamman näyttelemisen kontrasti. Silloin olisi ollut jotain eroa
siihen, kun asiat menevät sekaisin.
Lisäksi mainittu sukupuolineutraali
roolitus olisi ollut mielenkiintoisempaa, jos jossain vaiheessa olisi
keskitytty hahmojen tunteisiin ja kehityksiin, niin olisin ehtinyt tuntea mitä
vaikutusta roolin esittäjällä oli. Nyt minusta tuntui, että esim. Lysanderin
kohdalla oli tyydytty siihen, että Noora Dadu esittää miestä. Itse en ainakaan
havainnut hahmolla juuri enempää persoonallisuutta kuin että hän oli sellainen
retee jätkä, jollaista minua ei muutenkaan huvita katsoa kahta sekuntia enempää.
Pyry Äikään Helenalla oli enemmän luonnetta, mutta olisin pitänyt siitä, että
hahmon meikit olisivat olleet vähemmän räikeät. Helena olisi tuntunut aidommin
tytöltä eikä naiseksi maalatulta mieheltä, ja hahmo toimisi paremmin, jos hänen
ulkoasunsa olisi suht luonteva. Helena on kuitenkin minusta ennen kaikkea
teeskentelemätön luonnonlapsi, joka ei paljon ajattele miten hänen pitäisi
toimia, hän vain on sitä mitä on. En ole vielä nähnyt kenenkään esittävän häntä
niin, mutta sitä odotellessa...
Henri Tuominen oli koko ajan suosikkini neljästä nuoresta.
Kuten sanottua, hänen näyttelemisensä miellytti minua kovasti, ja nautin tästä
Demetrius-tulkinnasta. Hän oli alkuun menestyksestään varma pinnallisen
puoleinen pyrkyri, joka yrittää selvästi kieltää joitain puolia itsestään. Metsän
sekoilujen ja keijutaikojen kautta hän tuntuu löytävän aidomman minänsä ja
muuttuu pidettävämmäksi. Demetrius on ehkä suosikkihahmoni koko näytelmässä
muutenkin, koska hän ainoana jollain tapaa monimutkainen, ja hänessä on
kehittymisen mahdollisuuksia.
Olen tainnut nähdä Robin Svarströmin kaikessa Ryhmäteatterin
tekemässä, mitä olen tähän mennessä nähnyt, ja hän oli taas mainio. Näytteleminen
oli niin Theseuksena kuin erityisesti keijukuningas Oberonina herkullista ja terävää.
Minna Suuronen oli erinomainen ylväänä keijukuningattarena Titaniana. Ajattelin
alun perin, että hänen olemuksensa voisi olla turhan arkinen
keijukuningattareksi, vaikka hän onkin mainio näyttelijä, mutta ei huolta.
Vaikuttavasti hän säteili kuningattarena ja tuntui olevan koko ajan olevan
vähän toisesta maailmasta. Hippolytana en hänen tulkinnastaan niin saanut irti,
ja minusta tuntui ettei ohjaajakaan ehkä tiennyt mitä tekisi hahmon kanssa.
Sari Mällisen Puck jäi minulle vähän etäiseksi. Pidin siitä,
että Puck oli tehty ulkoisesti kunnon maahiseksi eikä liian herttaiseksi
metsänkeijuksi tms. Tykkäsin myös että hän oli vähän outo, mutta ehkä hän oli
vähän liian outo enkä saanut oikein otetta siitä mitä hän oli tekemässä, Kaikenlaisia
omituisia äänenkäyttöjä oli vähän liikaa ja tuntui minusta rasittavalta. Monet
ovat kyllä tykänneet, makuasia kai. Mutta Puckin riemu siitä, kun sai aikaan
oikein kunnon sekasotkun, oli nautittavaa katsottavaa!
Tragedianäyttelijöiksi ryhtyvät työläiset ovat näytelmän
herkullisin osa, jos heidät tehdään hyvin, ja nyt kyllä tehtiin. Jarkko Pajunen
(Nikolai Perä), Juha Pulli (Pietari Pölkky), Marko Tiusanen (Niilo Nälkä) ja
Aarni Kivinen (Tuomas Kuono) tarjosivat mainion shown. Pajusen Perä oli juuri
sellainen itseään koko ajan esille tunkeva, kaiken parhaiten tietävä mutta
pohjimmiltaan sympaattinen harrastajanäyttelijä, joka varmasti aiheuttaa
ahdistusta useimpien seurueiden johtajille, ja kaikki muutkin olivat mainioita.
Niin harjoitukset kuin lopussa esitettävä näytelmä saivat nauramaan, ja
kuitenkin käsityöläiset yrittämisessään ja innokkuudessaan ovat mainion
sympaattisia. En tosin tiedä, miksi Muurin piti näytelmän aikana kaljoitella,
kun mies näyttelemässä muuria on jo sinänsä niin älyttömän hauskaa, ettei
siihen tarvita paljon ekstrajujuja. Ehkä suomalaista kesäteatteria vain ei voi
tehdä ilman kaljoittelua. Käsityöläisiä oli yksi vähemmän kuin tavallisesti,
mutta en tiedä, miksi juuri Huilu, joka normaalisti esittää Thisbeä, oli
jätetty pois ja hänen tilallaan Thisbenä oli Nälkä. Huilun vain kuuluu olla
Thisbe!
Sama äijäjoukko (miinus Perä) esitti myös Titanian keijuja.
Vaikka tässä saatiinkin kesäteatterin mies mekossa -kliseetä ja pakolliset
röhönaurut aina kun raavaat miehet tepsuttelivat paikalle sifonkimekoissaan,
niin ratkaisu toimi minusta mainiosti. Keijujen pitää olla vähän outoja ja
jostain muusta maailmasta, heidän pitää olla vähän rouheita ja rock eikä liian
pikkusieviä, ja kunnon äijäkeijut näteissä mekoissa toimivat mainiosti. Näiden
keijujen maailmassa nyt on vain tavallista pukeutua näin. Sitä paitsi he
lauloivat hienosti ja heille sävelletyt kappaleet olivat tunnelmallisia.
Ulkoiset puitteet olivat hienot, kuten aina tuossa
teatterissa on ollut. Lavasteet olivat yksinkertaiset ja maailmaa hyvin luovat,
tykkäsin siitä miten sama lavaste muutettiin yksinkertaisella liikkeellä
Ateenasta metsäksi. Keijujen vaatteet olivat hienot, ihmisten vaatteet eivät
niinkään kiinnostaneet (aina huvittavaa miten "ateenalainen puku"
kulloinkin on tulkittu - ilmeisesti riittää lähinnä että on jonkinlaiset
vaatteet, mieluiten modernit). Aasi olisi voinut olla minun puolestani vähän
vähemmän anatomisesti korrekti, mutta muuten mainiosti toteutettu. Ja oi niitä
teatteriesityksen rooliasuja ja lavasteita!
Kelpo tulkinta kokonaisuudessaan, ei mitään maata
mullistavaa, ja paremminkin olisi voinut tehdä, mutta aivan hyvä tapa käyttää
kesäiltapäivä. Hedelmä-arvosteluasteikolla tämä taitaa mennä omenan suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti