Kuten muutama kuukausi sitten kirjoitin, olen viimeisen
vuoden aikana löytänyt baletin ja nykytanssin. Niinpä täytyi ehdottomasti
suunnata tänään Helsinki-päivänä Oopperan luo, jossa Kansallisbaletin
kesäkiertueella pääsi katsomaan tunnin mittaisen baletti- ja
nykytanssikokoelman ilmaiseksi. Tällaiset ulkoilmaesitykset minut aikanaan
koukuttivat tanssin katsojaksi, ja niistä on edelleen ihana nauttia.
Kesäkiertueen mainoskuvaa / Kansallisbaletti. Kuvaajan nimeä en löytänyt. |
Tiesin kyllä ennestään, että paikalle pitäisi tulla hyvissä ajoin, jos
mielii saada kunnon paikan. Mutta valitettavasti jämähdin Kansallismuseon kesäpihalle
ihailemaan Vintage-tapahtumassa myynnissä olevia ihania vaatteita. Tai
valitettavasti ja valitettavasti, nappasin itselleni 3 eurolla ihanan mekon,
jota tulen kaikesta päätellen käyttämään koko kesän, niin hyvältä se tuntuu ja näyttää
päällä. Joskus sovittamatta tekee onnekkaita löytöjä. Ja tosi söpön
vekkihameenkin löysin, josta on kenties tuleviin baletti-iltoihin päälle
pantavaksi... Mutta kuitenkin, kun pääsin paikalle, esitys oli juuri aluillaan
ja Oopperan edessä oleva tori tietysti tupaten täynnä. Aluksi asetuin suht
laitaan, mutta kun siitä ei nähnyt kaikkea, kulkeuduin vähitellen keskiosaan,
ja löysin lopulta ihan säällisen paikan, josta minunkin kokoiseni ihminen näki
useimmat asiat, joita lavalla tapahtui. Mutta jatkossa täytyy varata enemmän aikaa
paikalle pääsemiseen. Sen kyllä sanon, että vaikka ymmärrän että lapset tuollaisissa
tapahtumissa nostetaan olkapäille, kun eivät ne muuten mitään näkisi, niin
sellaisen isä-lapsi-tornin takaa nyt varsinkaan ei kukaan muu näe mitään...
Kaikkine näine haittoineenkin esitys oli ihana. Rakastan
tanssin katsomista. En osaa kirjoittaa siitä kovinkaan fiksusti tai hyvin. Se taitaa
johtua samasta syystä kuin miksi rakastan sen katsomista. Olen monissa asioissa
ylianalyyttisuuteen taipuva, mutta tanssin vain koen. En voi analysoida tai
selittää, mitä se tekee minulle. Näen mitä näen, tunnen tanssijoiden liikkeen ja
musiikin kehossani, ja se tekee minulle jotain, jota en pysty sanoiksi
laittamaan. Tulen tapahtumasta virkistyneenä, onnellisena ja tuntuu kuin
sydämeni olisi asettunut taas paikalleen. Niin kävi nytkin, vaikka kuinka
jouduin nousemaan varpailleni ja huojumaan pitkien ihmisten päiden ohi jotta
näkisin kunnolla.
En edes yrittänyt paikaltani ja surkeilla
valokuvaustaidoillani saada kuvaa ihanuuksista, joten joudutte tyytymään puutteellisiin
sanoihini. Esiintymässä olivat seuraavat tanssijat: Sara Antikainen, Eun-Ji Ha,
Linda Haakana, Suvi Honkanen, Victoria Johansson, Emilia Karmitsa, Mai Komori,
Iga Krata, Jevgenija Plešková, Anna Sariola, Ilja Bolotov, Ruan Crighton, Alfio
Drago, Nikolas Koskivirta, Florian Modan, Thibault Monnier, Ville Mäki, Samuel Števik
ja Win Vandermaesen. Ihan alkuun nähtiin hurmaava yhteiskoreografia, jossa
kaikki tanssijat kävivät pyörähtelemässä, hypähtelemässä tai muuten
leiskauttelemassa koreissa ja hurmaavina. Sen jälkeen nähtiin kattaus baletti-
ja nykytanssinumeroita monista eri teoksista. Järjestystä en tarkkaan muista
enkä monestikaan sitä, kuka tanssi missäkin numerossa. Käsiohjelmassa ei ollut
niin tarkkoja tietoja, ja vaikka kuinka muistan erikseen ihastelleeni tiettyjä
esiintyjiä, en aina jälkeenpäin muista, missä numerossa kenetkin näin. Saa
kertoa jos muistaa paremmin tai jos olen tehnyt virheitä!
Mutta alussa näimme mm. hurmaavan Pikku joutsenten tanssin,
joka tietysti jäi loppupäivän korvamadoksi, sekä Thibault Monnier'n ja Mai Komorin
kauniin nykytanssinumeron, jonka koreografian Monnier oli tehnyt. Näimme myös
kohtauksen ihanasta Pähkinänsärkijästä (en uskalla sanoa, ketkä olivat
Klaarana, Pähkinänsärkijänä ja Hiirikuninkaana, vaikka melkein muistan). Sitten
seurasi mm. lumoavan kaunis pas d'action Bajadeeri-baletista. Se oli niitä
hetkiä, jolloin kyyneleet tulevat silmiin silkasta kauneudesta, ja toivoisin
todella, että olisin käynyt katsomassa tuon baletin talvella! Seuraavan kerran
sitten, kun se tulee.
Le Corsairea tanssi kauniisti Suvi Honkanen partnerin kanssa, jonka
nimi on nyt kadonnut mielestäni. En yhtään ihmettele, että Honkanen pääsi
Helsingin kansainvälisen balettikilpailun finaaliin asti, sillä tämän ja muiden
esitysten perusteella hän on lumoava, ilmeikäs tanssija sekä yleisen ihana. Sara
Antikainen taisi tanssia Paquita-nimisestä baletista viehkon numeron, ja
Kaunottaresta ja Hirviöstä nähtiin hurmaava neljän pupun tanssi, joka ihastutti
myös viime Taiteiden yössä ja sai minut päättämään nähdä kyseisen baletin
(josta varsinainen baletti-ihastukseni sitten alkoi). Ja ne pupujen
koristeelliset, hieman pelikorttimaiset vaatteet! Niitä pelkästään voisin
tuijottaa vaikka kuinka kauan.
Toisenlaista eläimellistä menoa esittivät Ilja Bolotov ja
Linda Haakana, jotka tanssivat kahden ketun tanssin Marjo Kuuselan Seitsemän
veljestä -baletista. En ole Seitsemän veljestä -fani, mutta jos siinä baletissa
on tuollaista niin se pitää nähdä, viis muusta. Hyvänen aika, miten hurmaavan
eloisa koreografia tuossa oli ja miten kettumaisuus ja metsäisyys oli
tavoitettu! Ilja Bolotov ja Linda Haakana sopivat ketuiksi täydellisesti:
kujeilevan eloisia, energisiä, loputtoman liikkuvaisia, ilmeikkäitä. Ja
Bolotovin asustus toki toi mukavasti esille sen, miten kauniiksi tanssi voikaan
miesvartalon muovata. Mutta aah, tekisi vain mieli naputtaa koko ilta menemään
siitä, miten mainioita kettuja nuo kaksi olivat ja millaista heidän
liikkumisensa oli. Sanat vain eivät tavoita sitä. Teki mieli päästä itsekin
metsäpoluille kisailemaan.
Olin muutenkin hurmioissani aina, kun Ilja Bolotov oli
lavalla. Oli ihana yllätys alkunumerossa tajuta, että hän on mukana
kiertueella, koska en yhtään tiennyt keitä siellä on tanssimassa. En osaa aivan
selittää, mikä Ilja Bolotovissa niin iskee minuun, mutta täysillä se iskee
kumminkin. Olen fanittanut häntä siitä pitäen, kun näin hänet Kaunottaressa ja
Hirviössä tanssivana Merkurius-patsaana, ja Pähkinänsärkijän näin kahdesti
osittain hänen takiaan. Hänen liikkeensä ja tanssinsa on hurmaavaa, ja hänessä
on ilmeikkyyttä, eloisuutta ja jotain tanssin ja ilmaisun riemua, jota kerta
kaikkiaan rakastan. Aina, kun näen hänet tanssimassa, tulen onnelliseksi. Ei
siitä kai sen enempää tarvitse osatakaan sanoa.
Lumikuningatar -balettia en ole nähnyt lavalla, mutta olen
nähnyt kahdesti sen tallenteen, ensin Finnkinoon screenillä ja myöhemmin
televisiossa. Vaikutelmani on, että tarinankerronta on höttöistä, mutta
musiikki on ihastuttavaa ja siinä on kauniita kohtauksia. Nyt nähtiin ruotsalainen
ja venäläinen tanssi sekä uni-pas-de-deux. Kerttuna oli ihana Eun-Ji Ha ja Kain
roolin tanssi Ruan Crighton. Vaikka tuo monen eri kansallisen tanssin kavalkadi
taitaa olla balettikliseitä pahimmasta päästä, ruotsalainen tanssi on kyllä hupaisa:
sinikeltainen pariskunta on juuri sellainen millaisia suomalaiset kuvittelevat
ruotsalaisten olevan, loputtoman iloisia ja energisiä ja vähän höpsöjä. Nikolas
Koskivirta taisi olla ruotsalaismiehenä, naisen nimeä en valitettavasti muista,
enkä venäläiseen tanssiin osallistuneiden nimiä. Eun-Ji Ha oli hurmaava
Kerttuna, mutta pas-de-deux'ssä petyin vähän Ruan Crightoniin, josta olen
aiemmin pitänyt. Hän tanssi kyllä hyvin, mutta oli kovin ilmeetön, joten
kohtauksen tunnepuoli jäi vähäiseksi. En muista, että Crighton olisi aiemmin
tanssinut Kain roolia, joten ehkä jännitys vain vaivasi ja jatkossa paranee.
Don Quijotea tanssittiin menevästi, ja loppupuolella nähtiin
vielä Eemu Äikiön koreografioima 1-2-3-niminen jänskä nykytanssinumero, jossa
Ilja Bolotov tanssi niin hurmaavasti kahden mainion ladyn kanssa, että pyyhki
mielestäni ladyjen nimet, vaikka mielestäni he olivat tanssijoita joita minun
ei pitäisi unohtaa. Olen noin 70-prosenttisen varma siitä keitä he olivat,
mutta saatan sanoa väärin, joten en sitten sano mitään. Ihan lopussa nähtiin
kohtaus baletista Muumipeikko ja pyrstötähti, ja esitys lopetettiin toiseen
yhteisnumeroon, jossa kaikki ehdittiin nähdä vielä kerran ja muumit jorasivat
kovasti. Siinä koreografina oli ollut Anna Sariola.
Nyt on taas sellainen olo että tahdon ostaa liput kaikkiin
Kansallisbaletin esityksiin ensi kaudella, ja toivottavasti oikeasti saan sen
tehtyä. Harva asia nimittäin saa oloni sellaiseksi kun tanssin katsominen. Ja
se olo on erittäin hyvä olo.
Hedelmä-arviointi on jäänyt vähän vähille viime aikoina. Tämä oli taas luonnollisesti hedelmäsalaatti, mutta kyllä siellä oli ihan kirsikoitakin, mm. se kettunumero. Luulen, että Ilja Bolotov pääsee minulla yleisesti kirsikkakategoriaan. Monet balettinumerot olivat herkullisia mansikoita, Suvi Honkasen ja Eun-Ji Han tanssissa oli ehtaa vadelmaa (luulen, että Honkasessa on jotain kirsikkaistakin), ja nykytanssinumeroissa taas oli houkutteleva tujahdus limeä.
Hedelmä-arviointi on jäänyt vähän vähille viime aikoina. Tämä oli taas luonnollisesti hedelmäsalaatti, mutta kyllä siellä oli ihan kirsikoitakin, mm. se kettunumero. Luulen, että Ilja Bolotov pääsee minulla yleisesti kirsikkakategoriaan. Monet balettinumerot olivat herkullisia mansikoita, Suvi Honkasen ja Eun-Ji Han tanssissa oli ehtaa vadelmaa (luulen, että Honkasessa on jotain kirsikkaistakin), ja nykytanssinumeroissa taas oli houkutteleva tujahdus limeä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti